Tanker om 2020 og 2021

I fjor satt jeg meg ingen mål for det kommende året 2020. Både jule tiden og nyttår var en ganske vond tid generelt. Hvor jeg gikk igjennom et traumatisk samlivsbrudd i det stille for meg selv på privaten. 

Men at jeg ikke satt meg mål får 2020 angrer jeg heller ikke på mtp at hele dette året har vert utsatt for pandemien, Corvid-19. Det har vert et utrolig rolig og kjedelig år. Noen har opplevd ensomhet, selvstendighet og andre noen har lært seg selv å kjenne mye bedre.

Det å kunne reflektere over livet er egentlig ganske fint. Hva vil jeg ha? hva vil jeg ikke ha? Hvem vil jeg ha i livet mitt og hvem vil jeg ikke ha i livet mitt? Hvem trenger jeg og hvem kan jeg like godt klare meg fint uten? Osv…

2020 har virkelig satt mennesker på prøvd. Vi har fått nye regler… Veldig mange regler faktisk. Og vi har vert mye for oss selv og alene.

Men 2021 blir det egentlig noen forskjell mtp året 2020? Vil verden gå tilbake til det normale?  Hvor vi endelig kan styre hverdagene våres selv?

Kan vi endelig starte å reise som vi vil igjen?  Og bestemme selv hvilken kl vi dra på byen? Og slippe å avslutte kvelden ved midnatt?  I 2021 får vi endelig bestemme hvor mamge vi vil være samme med på en og samme tid eller sted?

Hva med konserter og festivaler?

Vil den nye vaksinen gjør en stor forskjell? Eller vil vi fortsatt klare oss fint uten en? Vl vi kunne kose oss i sommer med bade ferie, sol og varme?  Hva med høytider og smmenkolmeter?

Vil vi kunne noe så enkelt som det å gå på butikken UTEN munnbind og panikk for smitte? Og vil jul og nyttår fortsatt bli den samme? Samme som 2020?

Vil mennesker fortsatt jobbe på spreng mot smitten? Vil flere bli permiterte og måtte jobbe hjemme fra? Vil sykehuset og gamlehjemmene åpne for alle igjen?

Eller har vi en mørk fremtid i møte? Med fullstendig lock down. Enda mer smitte? Strengere regler?  Hvor 2021 også blir hakket verre enn  2020? 

Personlig selv ønsker jeg at 2021 kan bli et roligere år  mtp alt av korona. At vi har mye mindre smitte. Hvor det å ha korona er mer “sjeldent” enn det og ikke ha det.

Det å kunne håpe på 0 smitte er jo helt umulig! Men realistisk sett så syns jeg vi nesten må belage oss på, at den mest normale tiden neste år kanskje ikke blir før i desember igjen! Kanskje vi er helt korona frie i 2022? Eller på bedringens vei? 

Hva tror du ? 💁🏼‍♀️

0 kommentarer

Siste innlegg