Jeg svarer på spørmål fra dere ang korona osv

Hvor lenge satt du i krantene? Til sammen 10 dager. Men vi fikk liksom ikke vite om smitte tilfellet som hadde funnet sted på lørdagen,  før onsdag. Da må man rekne med dagene fra lørdag selv om de fleste teoretisk sett hadde vert på jobb og levde et helt normalt liv fra lørdag til onsdag.

Hvorfor sier du at du satt 10 daga i karantene når du egentlig bare  satt fra onsdag til onsdag? Tirsdag var vel dagen hvor første korona prøve kom tilbake positiv, onsdags kveld kom det ut offentlig og torsdags morgen testet de aller fleste seg for korona. Så viss man ikke teller med dagene før tirsdag så satt vi i karantene en hel uke fra torsdag og ut tirsdag uken etter.  Skjønte dere? 😅

 Hvorfor måtte du og de du var sammen med den kvelden sitte i karantene en uke etter  selv om testen var negativ? Vet ikke? Men det var satt spesielle regler for oss og tror det var kommunen som bestemte det siden det er en veldig liten plass.

Var vel lettere å holde kontroll på smitten da mtp symptomer og viss noen skulle bli syke i ettertid. At de da ikke hadde vert andre steder enn hjemme i mellomtiden mener jeg. 

Var du uten av huset selv om du hadde karantene?  Selv fikk jeg beskjed om å sitte i karantene 10 dager uansett om testen var negativ. Men de sa jeg fortsatt kunne gå meg en tur og sånne type aktiviteter viss jeg hadde lyst.

Hvorfor var du sammen med familien når du egentlig satt i karantene. Er ikke det brudd på reglene? Jeg var ikke sammen med familien det første døgnet etter lørdagen. Og da bi fikk vite nyhetene dro jeg rett hjem. og venta i typ 2-3 dager etter at jeg hadde fått svar på korona testen, selv om den var negativ bare for å være helt sikker at jeg ikke følte meg dårlig.

Vi fikk også oppfølging av kommunen som ringte oss for div spørsmål og info. Hvor de også bekreftet at jeg kunne tilbringe tid med familien siden jeg hadde vert sammen med de i starten av uka. Og jeg nå hadde testet negativ på korona.

Kunne du tatt korona testen på nytt? Altså akkurat det er vel ikke noe man bare kan skippe om man skulle føle seg dårlig og sånn. For det er jo våres plikt som med-menneske så vi ikke blir smitte spredere.

Jeg håper og tror jeg slipper å ta den på nytt og det er ikke en test jeg bare kommer til å ta “for å ta”. Men må man så må man.

Følte du deg noe dårlig før eller etter du tok testen? Jeg har vel ikke direkte følt meg så veldig dårlig. Men har vert litt tett i nesen og hatt noen dager med hodepine.

Hodepinen kommer vel mest sannsynlig  av at jeg som oftest ikke drikker vann for hele dag pluss at jeg kan gå en hel dag uten mat og bare sånn typ 2-3 timer søvn på to dager.

Og at jeg  har vert tett i nesen kan komme av at det nå liksom er veldig typisk tid for influensa generelt. Men har ikke følt meg så syk at jeg har lagt meg ned på liksom.  

Kjente/ kjenner du han/hun eller de som evnt var/ har blitt smittet? Nei kjenner ikke de/den de gjelder. Har blitt vist bilde og sånn i ettertid men kan liksom ikke huske å ha sett vedkommende før.

 Kjenner du noen som har korona eller har brutt karantene reglene? Hm.. Nå spør du godt her. Om noen har korona er det jo noe man liksom får høre av andre igjen og kanskje ikke direkte selv fra vedkommende. Hvorfor? Noen kaller det “korona skam” selv om det ikke burde være sånn.

Men jeg kjenner  noen som har vert sosiale selv om de har tatt korona test men venter på svar. Og kjenner jeg noen som har kommet fra utlandet uten å gå i karantene i 10 dager. Og som er sosiale i det de setter foten innenfor norske grenser. #sykt!

Har alle som var ute den kvelden fått svar på korona testen? Og er det flere der du bor som har blitt smittet ? Ja alle 150 som har tatt korona testen etter det blei offesiellt har testet negative. 

Det sier vel seg selv at smitten ikke kom fra utestedet (som beskyldet) når alle 150 som som blei testet har fått svar på prøven å den har vert negativ. det skal veeeldig mye til at INGRn andre har blitt smittet så vi har vert ekstremt heldige!

Det er ingen flere smitter nå i bygda så det er kun den ene og alene. Som hadde det fra før mener jeg. 

For uten om noen som blei registret i dag. De kom visst fra utlandet og sitter i karantene nå. Viss jeg for lov til å repetere fra det som er skrevet i lokalavisa og kommunen, uten at noen blir sur og beskylder for “falske rykter”! 🤦🏼‍♀️🤣

0 kommentarer

Siste innlegg