Influencer kontrakt

I starten av sommer ca en mnd  siden jeg startet å blogge, fikk jeg en mail som jeg  i begynnelsen var passe begeistret over. I min mail box tikket det inn en melding fra en hyggelig dame som ville vite om jeg sto i noen form for influencer kontrakt atm.

Etter noen par mailer frem og tilbake avtalte vi en dag i kommende uke, hvor vi kunne slå av en prat. Damen var hyggelig og hun spurte hvilke mål å ønsker jeg hadde med bloggen min. Vi snakket en hel del, hun hadde vanvittig mye tro på meg og mente jeg var en passende profil på den kommende plattform. Det var også derfor hun hadde tatt kontakt med meg og kunne legge til at andre store bloggere selv skulle forlate blogg.no for denne plattformen.. I slutten av samtalen skulle jeg få en mail med mer info om den nye plattformen de ville signere meg til.

Etter telefon samtalen hadde jeg en litt mixset følelse. På en side syns jeg det var litt “stort” siden den nye plattformen hørte til en blogger som har selv vert så “big” at hun hadde har hatt plass i bloggerne på tv 2. Men på en annen side var jeg litt skeptisk, med tanke på at denne kvinnen var mye eldre og ikke minst i mine øyner ganske “kjærring”, de få gangene jeg har sett henne på tv. For meg var hun ganske ny da jeg først såg henne på bloggerne hvor jeg  tenkte “hvem er hun gamle damen der? hva gjør hun i bloggerne? Er hun en blogger eller noe?”

Etter telefonsamtalen fikk jeg en mail som avtalt men etter jeg leste alt som sto måtte jeg le høyt for kjæresten og meg selv. Jeg var oppgitt og ikke mins forundret over hele situasjonen. hva som sto i mailen var noe helt annet enn hva jeg hadde sett for meg eller hva jeg hadde fått inntrykk og blitt fortalt på telefon.

Hva denne plattformen og liksom “influencer” programmet kunne tilby var et “kurs” på “hvordan bli den neste store toppblogger”.  Hvor det både var lovet tett oppfølging, tips og ikke minst triks i noen mnd fra selveste Anne- Britt hun selv. Hjelp og veiledning fra denne gamle damen for å nå topp bloggen sånn som hun engang selv i tiden hadde klart.  Mailen kunne virke litt “interessant” men det var helt til man bokstavligtalt som blogger skjønte at her var det noen som var ute etter å selge ett produkt til svimlende 14  og 1/2 TUSEN kroner!!!??? WTF… Right? Enn å egentlig skape en blogger. Hun har tidligere selv lagt opp som blogger så inntekten må vel komme en plass, ikke sant?  Etter å ha lest summen orket jeg rett og slett ikke lese resten av mailen å lot den bare stå i mail boxsen.

😆

Første tanken som slo meg var “hvem i alle dager vil forlate blogg.no, Norges største blogg plattform for å betale svimlende 14 tusen kroner for å komme over på en helt ny plattform som også da er ganske anonym?”

Blogg.no er ikke bare en plattform man kan registrere seg på for å opprette en blogg. Men bloggerne som er her er både håndplukket og godkjent av systemet, for å kunne gå god for bloggerne de representerer. Dette er også en gratis plattform med mye trafikk!

I senere tid fikk jeg en ny melding da vi var på badetur i Croatia, om jeg fortsatt var interessert i muligheten jeg hadde fått. En mail jeg verken orket respondere eller gi noe mer oppmerksomhet til. Etter hvert fikk jeg en innkommende samtale via tlf hvor samme spørsmål dukket opp. Til tross for hvor ubehagelig jeg syns det var måtte jeg til slutt være ærlig….!

“beklager men dette er nok ikke ett tilbud jeg vil benytte meg av. Jeg har allerede på under en mnd  nådd top 50 liste i blogg norge på egenhånd. ikke veit jeg helt hvordan jeg skal si dette UTEN at jeg virker frekk, men for å være ærlig syns jeg ikke Anne Brith er helt den typen jeg blir inspirert av. I tilegg er hun hm.. ja.. dette høres  fælt ut men… hun er gammel.. Jeg ville nok heller “fulgt” noen andre å syns yngre profiler er litt mer spennende og ikke minst inspirerende. sorrry!”

Herreguuuuud.. Det var pinlig, jeg følte meg som tidenes bitch!!! Men det var jo sant og jeg er ikke den som klare være uærlig eller falsk.

For meg virket Anne-Brith’s “influencer” plattform som e gullgruve for henne selv. Jeg føler også det er lett å “kødde” med drømmene til andre for virkelig de som vil nå blogg toppen og som føler dette nesten er for godt til å være sant. Og bli kontaktet av kjente profiler, selskap og firmaer er ikke hverdagskost for alle. For de som er håpefulle og “star struckt”, hvor de blir lovet gull og grønne skoger kan det også være en felle. Jeg har gjort min “lekse” å sjekket opp en del i etter kant. Hvor jeg også leser om andre bloggere som faktisk har blitt skuffet av dette tilbudet som de har trodd har vert gratis, og som faktisk ikke bare kan punge ut 14 tusen kroner av lomma for ett “kurs” eller “program” som ikke gir noen form for GARANTI i videre tid etterpå…… Alle veit at all form for  “service” koster penger men jeg mene man  kan også gjøre det mye bedre enn dette!

Videre har jeg også sett bloggere som faktisk har “gått på snoret” og betalt ut beløpet for en lovende fremtid i blogg verdenen. Blogger jeg personlig selv aldri hadde fulgt og bloggere jeg også aldri har hørt om. Bloggere mange andre også sikkert blir sjokkert over,æ som er bloggere, fordi man kan se at dette er godtroende bloggere som kanskje ikke har mer enn 40 lesere om dagen! Snakk om å utnytte unge mennesker eller mennesker med drømmer.. tenker jeg da…? Mennesker som andre også sikkert mener ikke har en “tilhørighet” i media verdenen. Dette er ganske forferdelig å si men realiteten er jo at medieverdenen og blogg verdenen er ekstremt basert på trynefaktor!!

trist men sant 😩💔

Men ikke bare har jeg gjort mitt søk på videre bloggere og den nye plattformen. Men  jeg har også gjort mitt søk på den tidligere bloggeren: Anne Brith Davidsen og funnet en haug med “varsellamper” på at hun kanskje ikke helt selv er den personen man skal “støtte” seg på eller gi tillit til for å komme selg opp og frem…? Hvorfor tenker du.. Det KAN DU LESE HER! (husk å bla litt ned.. “its about to get juicy ppl!”)

🤭

Jeg har aldri møtt Anne B og jeg har heller ingenting i mot henne. Jeg ønsker heller ikke å henge henne ut eller “svart male” personen.. .. Men dette er min opplevelse, meninger og synspunkt om saken.

0 kommentarer

Siste innlegg