Hvor er barnas sikkerhet? – Be the change !


 

Noen barnehager er små, andre større. Noen har mange mennesker i personellet, andre ferre. Noen dager har man kontroll på barna og noen dager ikke, desverre. I en barnehage er det  ufattelig mye som skjer iløpe av en dag. Tempoet er som oftest høyt på lik linje som støynivå. Noen leker i sandkassen, andre i sklia. Noen husker frem og tilbake mens andre løper rundt å roper. Noen synger og danser, andre hopper i hoppetau. Noen klatrer i klatrestativ, andre leker i lekerhus. Noen liker å hopper paradis, andre foretrekker heller sykkling. Noen tegner med fargeblyanter, noen maler i en male bok og andre leser i en eventyr bok. Noen lager mat og andre rydder opp. Noen smiler og er glad, andre gråter og er sinna hele dagen. Noen løper så fort de bare orker og noen faller så de får blod på tann.
   

Jeg mener.. I en barnehage er det ofte veldig hektisk. Noe som lett kan føre til konflikter, uenigheter, krangling og gråt hos barn. Alltid i en barnehage er det flertall på barna enn hva det er på bemanningen. Jeg som forelder har selv måttet opp til flere ganger gått i barnehagen og hjulpet barn som jeg ikke engang kjenner. Nettopp fordi pernonellet ikke alltid klare å lytte eller se. De får ikke alltid med seg de tusen hendelser som oppstår i løpe av en dag. De klare helel rikke alltid å oppservere eller være 100% til stede. I en barnehage er det mange barn og jeg skjønner også at de voksne gjør så godt de kan. I min barnehage er jeg veldig fornøyd med det meste og det håper jeg at de aller fleste der ute også er. Men noe som plager og bekymrer meg veldig, noe som jeg stadig stiller spørsmål til meg selv er:

” Hvorfår bruker ikke barna hjelm i barnehagen når de sykler?”
” Er dette forsvarlig? “

 

  • Hvorfår skal man “kreve” at barna skal bruke hjelm hjemme eller andre steder når de ikke “trenger” det i barnehage?.
  • Gir ikke dette VELDIG mixset signaler hos de små? 
  • Tenk viss barna begynner å diskutere dette hjemme og tar barnehagen som ett eksempel?
  • Burde ikke barnehager gå forran som ett godt forbilde??
  • Hvorfår skal det være så forskjell i fra barnehagen og hjemme?

Jeg helt ærlig syns dette er veldig rart og skjønner ikke hvorfår hjelm ikke er ett krav i barnehagen på lik linje som hjemme eller andre steder. Burde ikke barnas krav på sikkerhet også gjelde i barnehagen? Jeg har mange ganger vitnet til barna i stor fart på sykkel som kjører rett i ett hav av andre unger som leker. Jeg har opp til flere ganger vitnet til barn som uten tvil ikke er stødig nok til å ha kontroll på egen sykkel å kjøre i alt for stor fart. Jeg har også sett barn som ikke har sjangs til å “redde” seg selv om det skulle skje den eller andre som er tilstede noe. Selv om barnet sykler alene uten andre unger rundt så kan faktisk barnet som sykler skade seg selv også!  Selv om man er 2 år eller 5 år. Selv om det er på tre-hulsykkel eller to-hjuls. Selv om det er alene eller ikke, det spiller ingen rolle! Jeg har sett tvilsomhet i alle aldersgrupper og synst ikke dette er forsvarlig eller greit! I mange tilfeller er det også flere barn på en sykkel, flere barn enn hva som er anefalt. I andre tilfeller står barna gjerne bak på sykkelen nettopp for å får større fart!! Og dette uten hjelm?? IKKE GREIT!!!

Jeg skjønner godt at barnehager ikke har kapasitet til å dele ut hjelm til alle barna i hytt og gever. Det skjønner jeg veldig godt. MEN som foreldrene er dette noe vi selv kan ta ansvar for. De aller fleste barn som har ett hjem er selv en eier av egen sykkelhjelm. Jeg synst barnehager burde ha hjelmbruk som en regel når barna skal sykle. Jeg syns barnaheger burde skrive ett skriv til foreldre og informere om å ta med hjelm hjemmefra. Jeg syns dette er noe som burde bli tatt opp i barnehager. Jeg syns dette er noe som burde blitt slått hardt ned på. Og jeg syns dette er noe man burde stille spørsmål til !

Jeg har selv stillt spørsmål og syn du som foreldre burde gjøre det samme. Tenk over sikkerheten til ditt og dine egen barn. Tenk smart… 
– Be the change !! . <3

0 kommentarer

Siste innlegg