La oss snakke om Jodel

Jodel ja.. Hvor skal jeg begynne med denne slitsome og ikke minst UNØDVENDIGE appen?? Herregud noe så sinnsykt teit å lage igrunn. Ikke bare er Jodel en app hvor man kan fritt poste akuratt hva faen man måtte ønske, når faaen man vil og hvor faen man er. Men med Jodel kan man også vær noe så idiotisk som ANONYM! Er det virkelig mulig tenker jeg da… En ting er jo om jodel er i en stor my hvor det finnes flere tusen mennesker. Men at Jodel eksisterer på små plasser hvor “buygdefenomenet” er en stor del av livet til de fleste så er ikke det så veldig kult. Som alle vet så er nettmobbing noe som ofte skjer og 95% av mobberene er som oftest personene anonyme. Vel.. Da er Jodel en jævlig fin plass for nettmobbere, mobbere, hatere og sinna folk å henge på. Jeg har også sett i mange tilfelle at det alltid er de samme som henger der. Ja, man er kankje anonym. Men Man får en viss feelen på de samme om og om igjen, i tilegg er dte veldig lett å gjennomskue på holdningen og væremåten. Du har de som er noe mer agressive enn andre. De som snakker nedlatende til andre. De som oppfører seg som idioter som tror de eier hele verden. Og de som tror de er kremen av absoutt alt. Jodel er som det andre hjemmet for mobbere. Her kan de si akkuratt hva faen de vil UTEN at noen finner ut hvem de er og hvor de er.. Tror de da….

De opptrer barnslig, kommer med usaklige ting og rett og slett bare ødelegger for alle rudn med en sykt dårlig holdning, negativ “utstråling” og  barnslig oppførsel. Jeg mener.. Når ble det ok å holde på sånn som dette? Det skal jeg fortelle dere…. ALDRI!! Som jeg selv har blitt fortalt så har jeg og mitt navn blitt nevnt ett par ganger på denne appen no som egentlig ikke plager meg noe mer enn at det er sykt unødvendig og jeg lurer på om de menneskene som alltid må snakke om meg ikke kan skaffe seg ett liv ? 😛 Ikek at det som har blitt skreve har vært noe veldig “ille” men : “at de gidder” tenker jeg, hva får de ut av det? Jeg har ikke appen selv men har også hørt at de som er mest aktive på jodel er de som er 10 år yngre enn meg + -. Altså med andre ord, mennesker jeg ikke engang selv visste eksisterte ! HAHA.. Men nok om det. Nå er det ikke meg det skulle handle om her men appen generelllt.

Jeg kjenner jeg får vondt inn i meg av hva enkelte skriver om andre. Hva folk skriver om meg gir jeg jo blanke i liksom for folk snakker jo om meg uansett hva jeg måtte si, mene eller gjør. Det har de jo alltid gjort men jeg er heldigvis så sikker på meg slev at jeg veit hvem jeg er, hva jeg står for og hva jeg ønsker eller vil her i livet. Det er faktisk mer relevant for meg enn hva alle andre måtte syns å mene igrunn (Y).  Anyways.. Det jeg får veldig vondt av er å vite hva de som blir utsatt for sånne ting går igjennom. Hvilke følelser de sitter igjen med når de blir uthengt så offentlig og da i en alder hvor man prøver å finne seg selv. I en alder hvor man aller helst vil passe inn og i en alder hvor det eneste man virkelig ønsker er å bli godtatt av mennesker for akkuratt den man er, noe jeg spesiellt kan relatere til.

Jeg syns det er veldig vondt å måtte sitte å se på hvor stygge vi mennesker kan være mot hverandre og ikke minst ungdumer eller tennåringer. Hvor respektløse man kan opptre og hvor ufin man tillater seg selv å være mot andre. Jeg syns det er leit å se hvor mye enkelte mennesker bruker energi på å bryte ned andre for å selv bli “beeret” på hvor grusom man er av andre idioter igjen. Mobbere er som oftest sinte mennesker. Sinna folk som er sykt usikker på seg selv og som får en ekstra boost av å rakke ned på andre. Det får deres dag til å bli bedre når man ser at andre rundt enn har det jævligere enn hva man selv har, noe som er ganske sinnsykt! Og dette er dagens samfunn dere. Og hvor sinnsykt er det ikke å vite hvor mange av oss som bare sitter på sidelinjen og er vitne til alt som skjer UTEN engang å ha baller nok til å bryte inn og si i mot mobbere. Bare så dere veit det så er dere ikke en dritt bedre selv faktisk! Hvorfår er det så vanskelig for oss mennesker å steppe inn. Mange er så redd for å ikke bli likt av sidemannen og passer mer på seg slev og sin status enn å bryte ut av “syklus” å hjepe de som virkelig trenger det. Vi har blitt noen egoistiske, selvsentrerte, oppblåste, feige fjols som skyr hver en eneste konfrontasjon. Og dette er dagen ungdom som senere skal “styre” landet våres og samfunnet våres. Igjen.. Hvor sykt er ikke det å tenke på egentlig???! Jeg blir helt målløs. Har ikke ord, helt sjokkert over bare å tenke på situasonene

Ikke bare er Jodel en plass hvor man mobbe fritt sånn som man selv ønsker “uten” konsekvenser… Men Jodel er også en plass hvor mindreårige + også oppsøker andre for sex.. Helt villt! Så sykt at jeg ikke engang veit hvor jeg skal begynne!! Jodel i seg selv er en unødvendig, userriøs og idiotisk app som burde være stengt for lengst. Faktisk når jeg tenker meg om så burde den ikke ha eksistert i utgangspunktet heller! Blir kvalm bare av tanken på konseptet faktisk. Jaja.. Men heldigvis så er jeg ikke den eneste som tenker sånn som jeg gjør nå men sikkert en av de få som faktisk tørr å ta det opp da. Jeg føler det er nødvendig. Det er nødvendig at det blir ett tema og at folk tørr å snakker om det. At folk kanskje kan våkne opp og tenke over neste gang de velger å poste noe negativt eller sårendes om andre igjen. 

Vær snille mot hverandre, vær posetive og spre heller glede og kjærlighet. La Jodel bli ett posetiv sted å henge på enn ett sted hvor man blir hengt ut. Mobbing og sjalusi er det ingen som kler uansett. (Y) #Justsaying <3


( i know.. Ett veldig proovoserendes bilde for enkelte :* )

 

3 kommentarer
    1. Jeg er virkelig enig om at nettmobbing og mobbing generelt ikke bør eksistere noe sted på denne jorden! Men: Du er ikke annonym på jodel, i alle fall ikke 100%. Dersom du kommer over noe på jodel som du mener er krenkende, mobbing, trakkasering, der de legger frem personalia: navn, nummer, epost what so ever – trykk på jodelen og trykk på de tre prikkene under jodelen. Menyen er da: Rapporter jodel, I don’t like this Jodel og Enable notifications. Rapporterer du jodelen får du videre valg: fremlegging av personaldia – navn, mail, some-porfiler, telefonnr, adresse, reg.nr på bil.
      Trakkasering, rasisme, diskriminering, og sånn..
      Til og med om det er en spolier på favorittserien din kan du faktisk rapportere det.
      Er det alvorlig, så går personinformasjonen til den som har skrevet OJ’en eller en kommentar til den (alt etter hva du rapporterer) rett til politiet. Og, i alle fall i lille Ulsteinvik, har politiet tatt tak i ting med en gang. Jodel har vært stengt for alle en peroide fordi det var MYE uthenging. Og jeg vil tro at det kan lages sak mot enkeltmennesker dersom kommentarene eller uthengingen skjer både ofte nok, og er alvorlig nok.

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg